Snow Kitchen: June 2013

Thursday, 13 June 2013

Jeruk Tuhau (disarawak dikenali sebagai tepus )

tuhau
Jeruk tepus yang dah siap
http://3.bp.blogspot.com/-NXBfKSYbsNQ/Tzy5ZonpjcI/AAAAAAAAGYg/U7W7bu5gd2E/s1600/tepu.jpg
tepus yang belum diproses

tadi petang pg jalan2 kat pasar ..ternampak lah tepus nie..masa kat sabah dulu biasa juga makan ni, tapi kat Sabah tepus ni dipanggil Tuhau… dalam bahasa Malaysia ..tak tau le pulak apa nama dia..sebab tu saya postkan seklai gambar tepus yang belum proses nie.. bila ternampak je tepus nie terfikir pulak nak buat sendiri so saya contact kawan2 kat sabah mintak resepi so diorang bagilah resepi ..ni le resepinya selamat mencuba sedap tau…kalau ko cuba pasti ko ndak lupak sama Sabah..hehehe

BAHAN-BAHAN:

  • tuhau (ikut sukatan/bilangan/kuantiti yang disukai)

  • udang kering(satu bungkus yg harga rm1)- actualy optional, kalau tidak ada udang kering pun boleh

  • limau kapas secukupnya (limau nipis)

  • garam dan ajino moto secukup rasa

  • cili api (mengikut selera anda, jika suka pedas, banyakkan cili padi)

  • bunga kantan yang segar (sebagai hiasan)- Optional..kalau tidak ada pun tidak apa

Tuesday, 11 June 2013

puding hati 3 rasa

 

Puding ini sesuai untuk hantaran pertunangan dan perkahwinan

IMG_20130524_111431

RM 40 (luyang bentuk hati)

sila tempah sekurang – kurangnya 2 hari sebelum majlis

Nasi samin @ nasi minyak

Maaf le lama tak update banyak sangat tugas ..baru baru mie saya cuba resepi nasi minyak ..kat sarawak orang panggil nasi samin.. saya cuba bukan nya untuk apa , saje je teringat  dan teringin .. lagi pun ada sedikit kari kambing yang orang bagi semalam..so boleh le makan dgn nasi nie
selamat mencuba

Bahan kisar( di kisar satu – satu , jgn campur)
1 biji bawang besar (bakung)—potong bulat je
4 – 5 biji bawang merah (kisar)
½ tampok bawang putih (kisar)
1-2 inci halia  (kisar)
1cawan minyak masak
garam secukup rasa (garam kasar jika ada)
1kg beras yg dah dicuci ( ditoskan)
air ikut sukatan beras.. (kalau beras 2 tin susu, air 21/2 tin)
½ tin susu cair (bagus jenama ideal milk..yg tinggi ya)
1 tin kecik minyak sapi (ghee yang halal ada dipasaran)
Kayu manis lebih kurang 3 cm
Buah pelage dalam 4 biji
5 biji @ kuntum bunga cengkih
1 batang serai d tutuk(titik) jak
2 helai daun pandan
sedikit pewarna kuning