Snow Kitchen: Kuih doraemon

Sunday 7 April 2013

Kuih doraemon


Sedang sibuk layan tv muncul pula iklan doraemon sedang makan kuih dorayaki, terliur lah pulak, so cari le resepi kat internet , tau – tau jumpa pula kuih doraemon versi malaysia so hentam je lah lagipun senang je dia pun resepi , ni lah dia resepi kuih tu
BAHAN-BAHANNYA :
1 1/2 cawan tepung gandum
2 camca besar susu tepung
1 1/2 camca besar gula halus @ gula kastor
1 1/2 camca besar lemak sayur (shortening)
1/4 camca teh garam halus
100 ml air suam*
1 camca teh instant yeast @ ibu roti*(*disatukan dan kacau rata, biar hingga berbuih)
Sedikit lagi air (tambahan)
Sambal tumis ikan bilis secukupnya (saya guna yang jenama yoe’s)
Hirisan timun secukupnya



** UTK BUAT DOH NI SAYA BIASANYA GUNA KEDUA2 SEKALI BAHAN NI, MAURIPAN & IBU ROTI BUAT SENDIRI, KEJADIAN KUIH NI LEMBUT WALAUPUN BIAR BEBERAPA JAM KT UDARA ..
CARA MEMBUATNYA

doremonnie gambar dari website http://www.tiffinbiru.com, sebab yang saya buat dah habis kena bedal ..hihihi

Dalam satu bekas, satukan tepung, susu tepung, gula halus, lemak sayur dan garam halus, gaul rata dan tuang bancuhan yeast tadi. Gaul rata, jika kurang air, tambah sedikit lagi dan gaul hingga menjadi doh yang tidak melekat di tapak tangan dan juga mangkuk.

Tabur tepung pada meja kerja, keluarkan doh dan bagi kepada 10 bahagian, mat timbang 45 gram setiap satu, bulat2kan seperti membuat bun, susun dalam loyang yang telah ditabur sedikit tepung, buat hingga siap dan biar 40 - 45 minit atau kembang.

Goreng dalam minyak sederhana panas hingga kuning keemasan pada kedua2 bahagian. Angkat dan toskan, letak atas paper towel. Bila sejuk, belah dan letak sambal tumis dan juga hirisan timun. Gunakan pisau bergerigi halus untuk mendapat potongan yang lawa (pisau utk belah roti burger tuuu..)..
                           
                                        SELAMAT MENCUBA ..!

No comments:

Post a Comment